Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

We hebben zon!

Op de laatste wildplek regende het ook in de ochtend, maar toen het droog werd, zijn we snel even de rivier in gegaan om ons te wassen, we hadden ook gewoon een regendouche kunnen nemen. Opgefrist gingen we de weg verder, en het was een prachtige fjellweg. Onderweg zagen we twee Trane, die ook nog eens voor ons begonnen te zingen.

Ondertussen liggen de onderbroeken te drogen op de ventilator van de auto. De weg gaat over in een grussweg als we in de gemeente Steinkjer komen, maar nog altijd een prachtige weg. In Steinkjer pakken we de R17, de kustweg. Het regent en zo nu en dan is het even droog, we rijden maar gewoon door. Vlak voordat we bij Namsos zijn, zien we een hele leuke camping. Dat we die nog niet eerder hebben ontdekt. Extra fijn is dat de zon zich laat zien, de was kan aan de waslijn, en de tent laten we even open staan om te drogen. We staan naast een overdekte picknickbank, aan een rivier, die verbonden is met het fjord.

Wat eerst een grote rivier leek, was later een mooie plek met kleine strandjes. In de avond zijn we nog op elandenjacht geweest, maar eigenlijk weten we wel dat de elanden zich niet laten zien als ze je ook kunnen ruiken. Wel hadden we in het bos frambozen en bosbessen.

Later op de avond zijn we in een hut gaan zitten langs het water, hier zat een heater in, dat was fijn.
In de ochtend regende het weer, bovenin hebben we eerst plannen gemaakt, met de diverse buien- en weerapps bij de hand. De regen is gewoon overal en het zijn vooral buien. We besluiten toch naar Namsos te gaan, de rockcity. We lopen eerst een geweldige wolwinkel in, en gaan via de achterdeur naar een groot winkelcentrum, de skjolestart is. Dat wil zeggen dat de scholen maandag weer gaan beginnen. We drinken en eten wat lekkers en gaan dan verder over de R17 richting Kolvereid, omdat we daar een camping weten. Maar onderweg willen we nog wel even wandelen. Ons eerste plan valt in duigen omdat er een slagboom met een groot hangslot voor het weggetje staat. Net daarvoor hadden we een bordje met Botnveien gezien, daar zijn we toen naar toe gegaan. Daar was ook een geocache route. We zijn glibberend en klauterend op weg gegaan, een paar geocaches hebben we gevonden, maar een aantal ook niet. Uiteindelijk kwamen we boven met een prachtig uitzicht. Het was bewolkt en vochtig, en daarbij ook nog eens warm. Het was een prachtige tocht met snel hoogte verloop.

Halverwege de route kwamen we bij Salsnes, bij een leuk haventje met een camping. We hebben hier de tent uitgeklapt, het was ondertussen prachtig weer geworden. Na het eten heeft Eelco gevist en Katja zitten borduren op de rotsen. Het ging even flink waaien toen we net in bed lagen, maar na twee uurtjes ging de wind liggen en konden wij heerlijk slapen.

We werden wakker met zon, en waren mooi op tijd bij de ferry zodat Eelco nog een koolvis uit het water kon halen voordat we aan boord gingen. Langs de kustweg zijn natuurlijk overal plekjes waar je even van de weg af kan naar de zee. En dat gingen we nu ook weer doen, en hoe was het mogelijk aan het eind van een weggetje dat we hadden gekozen, kwamen we bij een industriehaven waar Katja jaren geleden vreselijk was geschrokken van een rendier dat daar stond. En ondertussen waren we daar twee jaar geleden ook uitgekomen. Nu staat er op de kaart een groot kruis, die weg hoeven we niet in (hoewel Eelco er wel een grote vis ving!).

Verder met een paar ferries en veel bijna-elanden (langs de weg staan bordjes als er elanden zitten, en wij kijken dan bij elk weitje of we er eentje zien, dat zijn onze bijna-elanden, en die waren er vandaag heel veel!). Bij het dorpje Berg ving Eelco nog een makreel, en hebben we getankt.We zijn neergestreken op camping Skogmo, het leek een leuke camping, maar het is echt heel erg “vintage” wel schoon. Na het eten zijn we richting de zee gelopen, en hebben nog een geocache gevonden.