Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

Het is weer droog!

De laatste dagen hadden we regen, heel veel regen. En als we dachten dat het even droog werd, kwam er nog meer regen. Het was echt vreselijk, maar er stond geen wind, dus hebben we gewoon op campings gestaan. We hadden al wat wensen van ons vakantielijstje voorbij gereden vanwege de omstandigheden, maar de stad Alesund konden we ook in de regen wel bezoeken. Eerst moest de zonne-oplader die niet voldeed via DHL verstuurd worden, dat kon niet wachten totdat we thuis waren. We reden een mooie route langs het fjord, en in de stad Orsta heeft een heel vriendelijke dame van de Narvesen geholpen. Eerst een doos gescoord bij de supermarkt, toen het formulier laten printen bij  toeristeninfo. Het had wat voeten in de natte aarde, maar we duimen voor een goede afloop.

In 1904 is Alesund voor een groot deel door brand verwoest, waarna het weer in Jugendstil is opgebouwd. We hebben met regenjack aan in de stad gewandeld en veel mooie huizen en versieringen in Jugendstil gezien.

Ook hebben we nog even in de haven gekeken en bij Racoon wat gedronken, daarna zijn we verder gereden richting Molde.

Omdat we al laat waren hebben we op de ferry wat gegeten, zo hoefden we niet nog op de camping te koken. We staan weer langs het Malmefjord, waar we al meerdere keren zijn geweest. We moesten wel op het randje van het pad gaan staan, want het gras was erg nat. Geen waterbed, maar een watervloer in de tent. Ondertussen lazen we dat we wel erg veel geluk hebben gehad, want de plekken waar we geweest waren een paar dagen geleden hadden nu ook wel overlast. Toen we wakker werden scheen de zon en we konden deze keer inpakken zonder regen, de tent was echter nog wel nat.
De reis zou via de Atlanterhavsvejen naar Kristiansund gaan. Eerst hebben we bij Gaustad een stukje gelopen bij een vogelreservaat, wij zagen vooral veel wilde zwanen, en leerden dat de kraanvogel die wij al eerder hadden gehoord en gezien in het Noors een Trane heet.

Toen Eelco net zijn hengel had opgetuigd om te gaan vissen op een van de bruggen van de Atlanterhavsvej, kwam een convooi Truckers voorbij. We hadden ze al eerder ontmoet in een tunnel en dat was een heel spektakel. Ze blokkeerden de hele weg, en kwamen luid toeterend voorbij, later bleek dat ze op weg waren naar een festival.

Eelco verspeelde helaas een grote vis, onder de kant. Katja maakte de Volkskrant puzzel in de warme auto. We dachten dat we Hans met zijn regen hadden uitgezwaaid in Molde, maar toen we naar Kristiansund reden begon het weer te regenen. Daar hebben we eerst (duur) getankt, en hoorden toen de scheepstoeter, het was de Kong Harald van de Hurtigrute die de stad binnen kwam binnen varen.

Opnieuw een plan B, zo snel mogelijk zo ver mogelijk naar het Noorden waar het droger en ook warmer is. Een half uur voordat we bij de camping zijn, zien we stukken blauwe lucht! We zijn in Viggja neergestreken op de voor ons bekende camping Trasavika, waar we aankwamen met een zonnetje en 19 graden! In de avond nog even een ommetje gemaakt langs de rotsen om het fjord, het water was erg bruin en er lagen veel takken, stronken en bomen in het water die door de rivier de Orkla het fjord in waren gestroomd.

Vanmorgen weer met een zonnetje opgestaan, de tent was ook meteen een stuk droger. Na wat wikken en wegen hebben we besloten om via de noordkant van het Trondheimfjord verder te rijden. Dat was een goed plan, want we hebben weer een echte vakantiedag gehad. Eerst een stukje gereden, en toen we het bordje Agdenes fyr zagen, wat een vuurtoren beloofde, zijn we daar naar toe gereden, halverwege de wandeling kwamen we er achter dat we hier 5 jaar geleden ook waren geweest. Het was nog steeds een mooie plek.

We reden verder naar de ferrry van Valset naar Brekstad, en in Uthaug aan de kust hebben we bij de locale visboer op het havenhoofd wilde zalm en verse koolvis gekocht. Daarna heeft Eelco ook nog een makreel uit de zee gevist.

Met deze goede vangst reden we verder om uiteindelijk op zoek te gaan naar een wildplek. Er stond er eentje in onze TumTum, dus gingen we daar naar toe, maar we hadden geen idee waar we eigenlijk heen gingen, en het werd steeds spannender omdat we echt dachten dat we hier nog nooit waren geweest. Eenmaal op de plek aangekomen zagen we dat wij hier heel lang geleden eens wafels hadden gebakken, zonder te blijven kamperen. Nu blijven we hier staan, de was is uitgespoeld in de rivier, en de makreel zit in de rookoven.

Terwijl wij dit verhaal posten, regent het weer. We hebben heerlijk koolvis gegeten, een kacheltje aangezet in de tent, en de was bovenin gehangen om te drogen. De druppels die van de tent afvallen vangen we op in de vuile vaat. We gaan aan de drank vanavond en vroeg slapen, en hopen dat het morgenochtend droog is.