Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

Op zoek naar een gletsjer in Jotunheimen

We reden vanmorgen de camping af richting Lom, waar we de nationale toeristische route van het Sogneflellet op wilden gaan. Eerst een prachtig stuk door het dal, en bij Sel stuurde TumTum ons vanzelf een mooie weg op, waar we prompt een eland tegenkwamen.

blog2364
In Lom hebben we boodschappen gedaan, en bij de Bakeriet i Lom stond een enorme rij. Dus eerst maar even door het dorp gelopen, mooi breipatroon voor huissokken gekocht, en de boodschappen gedaan. Toen we alles in de auto aan het stoppen waren, zagen we dat het bij de bakker rustiger was. Dus toch maar even gezeten met wat lekkers.
Daarna de toeristenweg op, en via Visdalen over een bomweg (tolweg) zonder tol, naar de Spiterstulen. Hier zouden we naar de gletsjer Galdhopiggen kunnen lopen. Het was een mooie weg door het bos, en het laatste stuk was open. Aan het einde een camping en een grote hut, en een enorme berg. Die konden we op, maar dit was 6 km naar boven. En met een beetje rekenen kwamen wij er op uit dat we dat niet gingen doen. We reden de weg weer terug, om na een aantal kilometers de bomweg naar Leirvassbu te nemen. Hier moesten we wel (elektronisch) betalen, en kwamen we op een prachtige weg door een dal. Een blauwe rivier slingerde naast de weg.

blog2365

Halverwege was een wandeling naar de Storbrean, de grote gletsjer. We wisten al dat deze in de loop der tijd flink was gesmolten, dus moesten we hier ook een stuk lopen. Het was ondertussen acht graden en het regende zo nu en dan een beetje (p.s. de rode pijl is de auto).

OLYMPUS DIGITAL CAMERAblog2356

blog2359blog2357

blog2362blog2360

Boven op de bergen rondom ons, sneeuwde het, want de toppen waren bedekt met poedersuiker. We hebben ons warm aangekleed en zijn op pad gegaan, door  en over kleine smeltwater riviertjes, over de permafrost, en over stenen en steentjes. Overal zagen we prachtige bloemetjes en knoppen aan de planten komen.

blog2354blog2363

Op sommige plekken was de sneeuw net weg, op andere plekken lag er nog een dikke laag. We zijn een heel eind omhoog geklommen en konden de gletsjer goed zien, na een uurtje zijn we weer naar beneden gegaan.

blog2372

Omdat we toch tol hadden betaald zijn we verder gereden naar de Leirvassbu, een prachtige grote hut (hotel). We wilden er even wat drinken en kwamen beneden in een prachtige ruimte met ouderwets schilderwerk en dito meubels.

blog2369

blog2371

Eerst moesten de schoenen uit, want in zo iets moois wil je geen gedoe met wandelschoenen, sneeuw en steentjes.

blog2370
Omdat het te koud was om daar wild te kamperen, zijn we teruggereden naar camping Boverdalen.

blog2373

Traject van de wandeling.

Weer: tijdens wandelen, lichte regen, windkracht 6, temp boven 4 graden, in dal 12 graden