Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

Rond de Hardangervidda

Vanaf de plek aan het Byglandsfjord zijn we verder door het Setesdal gereden. Hier zijn we 16 jaar geleden voor het eerst Noorwegen binnen gekomen. We kwamen weer langs Honnevje, een mooie plek met wild stromend water en rotsen. De kleine uitgesleten gaten worden door de visjes als schuilplaats gebruikt. De grote gaten zijn nu kleine badjes geworden. Deze worden nu druk bezet door vakantiegangers. Het is ook erg mooi weer en Eelco probeert even te vissen terwijl Katja met haar benen in het water zit af te koelen.

Bij Haukeli reden we richting Hardangervidda. We wilden weer een wildplekje zoeken, we reden een weggetje in en kwamen voor een enorme damwand te staan, dat vonden wij geen veilige plek voor de nacht. Een stukje verder, en nog verder dan de grote campers konden komen, kwamen we op een prachtig plekje. We konden naar het Bordalsvatnet lopen, waar Eelco wat heeft gevist. In de verte hoorden we wat onweer en er viel een druppeltje regen. Maar niet zoveel om ons vuurtje uit te regenen.

We hebben heerlijk geslapen met het geluid van een klein riviertje, en de schapen die op de berg liepen. Totdat deze schapen (met bellen om!) rond een uur of 5 in de morgen langs onze tent kwamen rennen. We zijn wel weer in slaap gevallen en om goed wakker te worden, zijn we in het koude meer gesprongen. En eigenlijk was dat heel lekker. Wij rijden niet graag over de “grote wegen”, en zijn nu ook weer een klein weggetje ingereden om een stukje te wandelen op de Haukelifjell. Terwijl de toeristen om ons heen naar rechts gaan, kiezen wij voor de andere kant van de weg.

Daarna weer een klein weggetje gevonden, halverwege moesten we een geitenhek open (en weer dicht) maken om door te rijden. Het was een spannend paadje met grote stenen, en aan het eind reden wij een toeristische weg op, met mooie uitzichten en enorme steenmassa’s. Na Roldal hebben we nog een klein stukje over het mooie Roldalsfjellet gereden. Daarna via Odda naar een camping, maar deze was vol, hier hadden wij geen rekening mee gehouden, en hebben snel Plan B bedacht, een andere camping aan de andere kant van het Sorfjord, maar deze was ook vol. Bovendien stond er een file voor de waterval, en dit is helemaal niet ons Noorwegengevoel. Het plan om naar de Folgefonna gletsjer te gaan hebben we vanwege de drukte laten varen, en we zijn doorgereden richting Eidfjord. Maar bij Kinsarvik kwamen we een camping tegen, we moesten in de rij bij de receptie staan, en ondertussen begon het te regenen. We hadden nog een plek op het tentenveldje met uitzicht vanuit ons dakraam op een heleboel kleine koepeltentjes. De volgende ochtend ging deze groep, heel zachtjes, om 5 uur vertrekken. En toen wij gingen douchen was het een stuk rustiger.

We reden verder via Bu, door de blauwe tunnel met rotonde, naar Eidfjord waar de gebreide bomen staan. En waar we het natursenter hebben bezocht, Eelco heeft hier met de jachtsimulator een eland geschoten.

We hebben gezocht naar een goede startplek voor een wandeling en zijn langs de Noordkant van de Hardangervidda gereden. Omdat we geen goede ervaring hadden met een overnachtingsplaats hebben we onze strategie gewijzigd. We zagen een leuke plek, en hebben daar de auto neergezet, en van daaruit zijn we een eind gaan lopen, met de hengel mee. Onderweg hadden we prachtig uitzicht op de Hardanger Jokulen, een gletsjer. Er stond een fikse wind maar de tent hield zich heel goed. De wind is halverwege de nacht gaan liggen, want wij werden wakker zonder het geluid van de golfjes in het meer. We hebben ons, ondanks dat het 6 graden was, toch gewassen in het Slaktervatnet.

We hebben snel ingepakt en zijn een stukje doorgereden naar Fagerheim, een grote hut van waaruit we over de prachtige fjell naar Kraekkje zijn gelopen, ook een grote hut. Als je daar aankomt, willen ze graag dat je je wandelschoenen uit doet, heerlijk, dat is wat wij ook graag willen. We zijn een paar uur onderweg geweest, en hebben zowel regen als zon gehad. Dit is wat wij van Noorwegen verwachten.

We staan nu op een kleine camping Birkelund in de buurt van Hol