Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

We gaan de poolcirkel over

Vanmorgen bijtijds uit bed, we moesten de ferry van 10:10 uur hebben, dan konden we vanmiddag nog naar de Svartisen wandelen. Bij de ferry bleek dat de dienstregeling sinds een week was veranderd, en de eerste ferry ging pas anderhalf uur later. Eelco ging wat proberen te vangen, Katja ging zitten breien, heerlijk in het zonnetje.
Eelco ving al snel twee dikke makrelen, en omdat er tijd genoeg was, heeft hij ze meteen gerookt.
We hadden een mooie ferry, en we konden eten en drinken aan boord. De kapitein bromde onderweg iets over de poolcirkel, en op het land zagen wij in de verte het monument. IMG_8592
We moesten weer een klein stukje rijden tot aan de volgende ferry. En ja hoor, die konden wij net zien wegvaren, maar we hadden onderweg getankt en dat was ook belangrijk. Ook hier ving Eelco nog wat makrelen voordat de ferry weer terug was. Bij Furoy hebben we eerst de tent opgezet, want de boot naar de Engabreen (een uitloper van de Svartisen) zou pas een uur laten gaan. We wilden vandaag wel gaan omdat morgen onweer voorspeld wordt.
Het bootje bracht ons naar de overkant en eerst liepen wij over een breed pad richting de gletsjer. Het pad ging over in een smaller pad, en later stonden er alleen nog maar wat grote witte pijlen om de weg aan te geven. We hebben ook een stuk op eigen initiatief geklauterd, en eerst kwamen we bij de waterval.
Uiteindelijk stonden we bij de gletsjer. Het blijft een prachtig gezicht, dat enorme blok ijs, met een prachtige kleur blauw.
Op de terugweg heeft Katja haar voeten afgekoeld in het ijskoude meer, en daarna gingen we terug naar de laatste boot van 19:30 uur. Gelukkig was de Joker (supermarkt) nog open en konden we het avondeten kopen.
Op de camping hebben we een prachtig uitzicht op de Svartisen, en wat zullen wij lekker slapen vanavond.