Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

We zijn helemaal bij de Barentszee!

Deze vakantie wilden we een paar dingen doen, en de Barentszee was er één van. En we zijn er. Het heeft wel wat uurtjes en kilometers gekost, maar het is zeer de moeite waard.
Maar laat ik bij vanmorgen beginnen. We reden weg uit Karasjok, richting Vardø, aan de Barentszee. Het eerste stuk reden we langs de grensrivier Teno of Tana. En langs de rivier lagen hele zandbedden, bijzonder om te zien.

blog1691

Tijdens het fotograferen hoorden we een plons, en toen niets, en weer een plons, en dan zie ik (Eelco) onder de kant iets wat sterk lijkt op een vis die vliegjes uit een stroomnaad aan het halen is. De vliegjes waren zwart en vlogen ook wat onhandig, dat lijken wel bibio’s en waarachtig die vissen halen ze feilloos uit het oppervlak. Turend in het water probeer ik te zien wat voor vis nu toch onder dat kantje staat en ik zie helemaal niets bewegen. Dan moet ik het weten, snel de vliegenhengel gepakt, doosje vliegen in mijn zak en proberen maar, ik had geen bibio’s zo voor handen dus “look alikes” aangeknoopt. Geen vlieg werd gepakt, ten einde raad een Klinkhamer er aan, en … de vlieg wordt uit het oppervlak gepikt, en daarna staat mijn lijn strak, niks te zien, gewoon strak, en langzaam beweegt iets vooruit, ik neem de lijn in en vervolgens zie ik een grote vis voorbij zwemmen en dan, zie een prachtige rugvin, het is een heel grote vlagzalm.  Het is een forse vis, en zou in de rookoven een perfecte maaltijd leveren, maar deze vis is zo mooi, we landen hem, onthaken, en laten hem rustig weer wennen, en dan zwemt deze prachtige vis met grote slagen de rivier weer op, om een volgende visser te laten genieten van zijn schoonheid.

blog1694

blog1695

blog1696
Bij een camping hebben we een wafel met koffie/thee genomen. En bij een bordje waarop stond dat er informatie over de zalmvisserij te zien was, reden wij daar naar toe. We kwamen bij een soort kantoor aan, maar er was niemand voor het “museum”. We mochten er wel naar binnen om te kijken. Later hebben wij ons weer netjes afgemeld bij de Sami-ambtenaar die zich nog eens verontschuldigde dat er niemand was.

blog1690

Aan het einde van de rivier werden de kanten steeds rotsachtiger. Uiteindelijk gingen we bij Tana bru de rivier over, rijden nog een klein stukje terug aan de ander kant van de rivier en rijden via de E75 langs het Varangerfjord. En daar begint een heel bijzonder stuk, eerst nog gewoon groen met berken en dennen, om vervolgens over te gaan in delen met veel rotsen, dan weer een stuk zandstrand, strand met mooie ronde keien en stukken grasland tot aan de zee. Het verandert telkens weer. Hier zien we ook rendieren, die lopen op dit moment aan de kust.

blog1697blog1698blog1699blog1700

Bij Vardø, de meest Noordoostelijke stad op een eiland in het arctische gedeelte van Noorwegen, moesten we volgens de kaart met een brug oversteken. Vlakbij zien wij echter geen brug, en ook geen ferry. De weg gaat wel verder, en ineens zien wij een tunnelbuis!

blog1702blog1703
Omdat het vreselijk waait zijn wij op zoek naar een onderkomen, het hotel blijkt gesloten, en twee anderen zijn leeg en zien er uit alsof ze bijna instorten. Vanavond slapen wij voor het eerst in een air bnb. Na het eten hebben we nog even een rondje gelopen naar de Vesting en het monument ter nagedachtenis aan 91 verbrandden mensen tijdens de heksenjacht. We zijn letterlijk uitgewaaid en zullen vast lekker slapen vannacht.