Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

Twee dagen, bekend en onbekend.

Gisteren werden wij wakker op een van de mooiste plekken van Noorwegen. ‘s Nachts was het erg mistig geweest, maar bij het opstaan was het weer zonnig. Eelco heeft gevist op het meer, en de boer kwam weer langs “hello I’m back!” met zijn schapen die weer te ver waren gegaan.

blog1196

We zouden vandaag naar Koppang rijden, dochter Fenna reist vanaf vrijdagavond met ons mee, en we zouden haar daar van de trein halen.
Onderweg was het de bedoeling om nog ergens een fjell op de lopen. Er waren meerdere opties, en een daarvan was om naar het gruvemuseum bij Koidalen te gaan, en daar te wandelen. Eerst over de 705, onderweg moesten we regelmatig stoppen voor een rendiermoeder met kind. Bij een meertje, dat eigenlijk een groot meer was, hebben we ons broodje opgegeten.

blog1207blog1197
En toen we bij de weg naar de kopergroeves kwamen, was die geheel afgesloten wegens werkzaamheden, en het museum was dus ook dicht. We hebben nog geprobeerd om via een zijweggetje naar boven te gaan, maar dat kwam ook uit bij de werkzaamheden. En omdat we toen al zo dicht bij Roros waren, zijn we daar even heen gegaan. Het was er weer gezellig in de straatjes, en leuke nieuwe winkeltjes. Kopje koffie/thee met wat lekkers was even nodig omdat het begon te regenen. Onderweg vielen er buitjes maar toen wij nog een stukje wilden lopen was het droog. We reden de weg op naar Koppang en net voorbij Tynset was een berg Tron.

blog1198

De steile weg op, en aan het eind bij het tolpoortje hebben we de auto stevig op de handrem gezet! We zouden niet naar de top lopen, maar we zijn wel een eind geklommen, halverwege via een schapenpaadje naar beneden geklauterd, zodat we over de weg weer naar de auto konden lopen. Snel nog even boodschappen gedaan, en naar Koppang gereden. Fenna opgehaald en naar de Koppang camping gereden. Daar komen we al een paar jaar, en het is een soort thuiskomen.

Fenna heeft vannacht “op de begane grond” geslapen, en ze had het zelfs een beetje koud gehad! De auto is helemaal opnieuw ingedeeld, en daarna op weg. Via de bekende Vinjevegen omhoog naar de fjell. Daar hebben we een lekkere wandeling om de Storvola gemaakt van tweeëneenhalf uur.

blog1200blog1201

Verder via de Friisvegen, ook bekend, maar het blijft zo mooi daar. Onderweg een aantal buien en buitjes, maar tussendoor werd het ook steeds helder. Via een nieuw stuk E6 met een prachtige tunnel, richting Vinstra. Halverwege zijn we richting Gala gegaan, dat ligt op de Peer Gyntweg. Vorig jaar hadden we daar ook al wild gekampeerd, dat wilden we nu ook weer doen. Het werd droog onderweg, en Fenna heeft een goede plek gevonden. Met een picknicktafel en bij een riviertje, het water voelt lekker aan.