Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

IJsklontjes uit de Nigardsbreen.

We hadden de wekker gezet, hebben eerst even gedoucht, en na het ontbijt de natte tent ingepakt. Het had niet geregend, maar er was wel heel veel condens.

blog1933

We reden het laatste stukje van de toeristische weg richting Gaupne, een leuk dorpje, van waaruit wij naar het Noorden zijn gereden naar het Breheimsenteret. Dat was een prachtig informatiecentrum, met houten dakpannetjes. In 2011 geheel opnieuw opgebouwd omdat het vanwege een brand volledig was verwoest. Van daaruit konden we naar de Nigaardsbreen lopen, eerst een stuk door het bos met een volgens Noorse termen lichte wandeling, kleine en grote stenen en stukjes door het water. Daarna kwamen we bij een “parkering” en van daaruit zijn we met trappetjes en klauterend via de keien richting gletsjer gelopen.

blog1935blog1936

We mochten er niet te dicht bij komen, maar hadden wel een mooi uitzicht op de , overigens vrij grijze, gletsjer. Toen we daar even een broodje zaten te eten, hoorden we een soort brommerig geluid, er viel een stuk van de gletsjer af. We konden niet zien waar vandaan het was gevallen, en zijn weer terug gelopen.

blog1938blog1939

Halverwege zagen we in de rivier grote ijsklonten drijven, die van het net afgebrokkelde ijs waren gekomen. Lekker fris, want het was gewoon weer warm vandaag.

blog1940blog1941

De wandeling duurde vrij lang, en het laatste stuk hebben we over de weg teruggelopen. Het was al eind van de middag toen we terug bij de auto waren. In Kaupanger hebben we boodschappen gedaan, en verder door een tunnel die uitkwam bij een ferry. Overgestoken naar Fodnes, om van daaruit naar de Auerlandsfjellet te rijden.

blog1942blog1943

Daar hebben we eerder wild gekampeerd en dat wilden we weer doen. En hoewel we deze weg, weer een toeristische route, al vaker hebben gereden, zagen we weer andere uitzichten en vergezichten. Bovendien ligt er nu veel meer sneeuw dan voorgaande keren. Onderweg stonden al veel campers en tentjes die blijven overnachten. Wij wilden eerst naar een weggetje rijden waarvan wij wisten waar je goed kan staan. Maar we denken dat we nu toch een nog leukere plek hebben. We hebben in ieder geval een fantastisch uitzicht naar alle kanten, met mooie luchten en een heldere halve maan. Het bed is al opgemaakt met al ons dons. We eten laat vanavond en gaan dan lekker ons bed in. Vanacht lichte vorst …