Fly-fish & -tie, Nordics, camp, outdoor & tech.

Een spannende avond, en een dag vol natuur.

Gisteravond zaten wij lekker in de tent, kacheltje aan en regen op het dak. En plotseling klonk er een geluid, een vliegtuig?, onweer? het bleef erg lang aan. En opeens beseften we dat er een rots naar beneden kwam. Gelukkig niet heel erg dichtbij maar toch in de buurt. Vanmorgen hoorden wij dat er inderdaad een stuk berg naar beneden was gekomen, vannacht hadden ze de weg alweer vrij gemaakt (daar hebben wij in de verte wel iets van kunnen zien). En vanmorgen hebben ze een groot rotsblok in het fjord gegooid, waarna de werklui met getoeter weer naar huis keerden. Volgens de Noren klinkt het erger dan het is!

blog1914blog1923
We hebben een beetje uitgeslapen, en zijn verder gegaan met de route van gisteren. Omdat het zo’n prachtige route is, met veel mooie “utsikten” en andere leuke dingen om te zien, hebben we vandaag ook nog niet de gletsjer bezocht waar we gister eigenlijk al heen wilden. Maar het was zo’n overweldigende dag! Eerst de route vanaf Geiranger naar Lom. Bij Geiranger hadden we al diverse keren een prachtig uitzicht op het fjord en onze camping.

blog1915

Daarna zagen we dat het boven had gesneeuwd, we hoopten dat wij daar een beetje van zouden kunnen zien. Bovenaan de haarspeldbochten hadden we nog de optie om een route naar de Dalsnibba te kunnen maken. Tol betaald, en naar boven tot 1500 meter, waar echt een pak sneeuw lag, Eelco maakte een sneeuwpop, Katja pakte een wortel uit de voorraadkrat. Helaas was het heel erg bewolkt, we zaten er gewoon middenin, evenals in de sneeuw die nog steeds een beetje viel. Het bezoekerscentrum zou in juli klaar zijn, maar dat zal nog wel een tijdje duren.

blog1916blog1917

Na het afdalen van de Dalsnibba reden wij verder door een prachtig dal, weer een overweldigende natuur in. Bij Lom, een prachtig plaatsje, hebben we eerst de staafkerk bekeken, daarna de nodige boodschappen gedaan, en nog wat lekkers voor onderweg gekocht. We dachten dat we het laatste stuk naar Gaupne even snel konden doen.

blog1918

Maar nee, ook nu weer prachtige natuur, veel haarspeldbochten, teveel mooie vergezichten, een gletsjer, leuke huisjes, watervallen en sneeuw. Dit is weer een nationale toeristische route, Sognefjellet, en terecht, want het is bijna niet te bevatten hoe mooi het hier is.

blog1928

blog1927

blog1926

blog1921

En daarbij maken ze het met landschapskunst soms ook weer een beetje mooier. Bij de Elveseter, een zeer oud hotel dat nog steeds te boeken is, stond een enorm gedenkteken.

blog1919

blog1925

Net toen we gezegd hadden dat we maar eens een plek moesten gaan zoeken, kwamen we bij een Kro met camping Vassbakken in Skjolden. We zijn helemaal naar de achterkant gereden, met uitzicht op een waterval en een beekje langs onze tuin.

blog1922

We moeten eerst even bijkomen van alle indrukken, het was bijna teveel goeds op een dag. En we boffen, omdat we niet van drukte houden, dat het nu heel erg rustig is. In een gewone zomer, zonder Covid-19, zal het hier vast heel erg druk zijn.